Päiväys ja aika
29.08.2017 klo 18:00 - 20:00
Tapahtumapaikka
Nivalan Teknologiakeskus Nitek
Teema: ”Brexit-Fixit-Exit – pidä yritys myyntikunnossa + perehdy arvonmääritykseen alkeisiin”
Paikka: Nivalan teknologiakeskus Nitek, Pieni sali, 1.krs saunakabinetti, Pajatie 5, 85500 Nivala
Isäntäyritys: Iver Oy
Tapaamisen isäntä, Iver Oy:n (ent. Vuolux Oy) toimitusjohtaja Juha Koski (https://www2.microentre.fi/iver-oy/) kertoo omista exit-kokemuksistaan. Juha myi yrityksensä tuote- ja immateriaalioikeudet toiselle yritykselle 04/2017. Itse myyntiprosessi kesti n. puoli vuotta ja yrityksen kehittäminen siihen pisteeseen yli seitsemän vuotta. Kehittämiskohteita olivat esim. mallisto, hinnoittelu, markkinointi, myynti, tuotekehitys etc. Juha käy lyhyesti läpi exit-prosessin keskeiset vaiheet ja tehdyt virheet sekä antaa exit-vinkkejä.
Paikalle tulee asiantuntijaksi myös Juha Puutio MCon Partners Oy:stä (http://www.mconpartners.com/). Juha avaa yrityksen arvonmäärityksen problematiikkaa sekä kertoo esimerkkejä ja omia kokemuksiaan exit-vaiheeseen liittyvistä yritysjärjestelyistä. Juhalla on yli 25 vuoden kokemus yrityksille tehdyistä juridiikkaan ja kehittämiseen liittyvistä toimeksiannoista.
Keskustelun näkökulmia:
- Brexit – kun alussa ovat suo, kuokka ja Jussi housut kintuissa
- Fixit – Jussin housut ovat jo ylhäällä ja kuokkakin kädessä
- Exit – On aika ojentaa hyvin palvellut kuokka eteenpäin
- Onnistunut exit pohjautuu hyvään brexittiin ja fixittiin
- Yritys on hyvä pitää aina ”myyntikunnossa”
- Tappiollisessakin yrityksessä on kannattavia osia – ”Siivoa” yritys myyntikuntoon hyvissä ajoin
- Mitä oikeastaan myyt: tuoteoikeudet, asiakkuudet, koneet, kaluston, kiinteistön, brändin…
- Keuhkotautinen isoisä kaatoi pokasahalla puut tontilta – Mikä on tunnearvon käypä kilohinta?
- Eihän tässä minun firmassa ole edes mitään myytävää?
- Kumpi tärkeämpää: maksimaalinen myyntihinta vai kunpa joku jatkaisi tätä?
- Yrityksen arvonmääritys perustuu ajantasaisiin lähtötietoihin
- Hinta = 5 x käyttökate?
- Myyjä ja ostaja saavat sovittua hinnasta mutta rahoittaja ei usko – miten varautua / mikä neuvoksi?
- Hulluhan se on joka ei puolta tarjoa…
Illan kolahduksia:
- Mieti miten erotut muista? Brändi menee helposti pilalle jos yrittää olla edullisin.
- Muutos vie aikaa. Kiinnitä erityistä huomiota aikataulujen realistisuuteen varsinkin niissä osioissa, joissa olet riippuvainen muiden tekemisistä.
- Epäterveissäkin toiminnoissa voi olla bisnesmahdollisuuksia. Jos havaitset kehittämismahdollisuuksia ja hinta on edullinen niin osta pois.
- Muista myös pidemmän tähtäimen suunnittelu. Mitä sitten kun en enää itse ole yrittäjä? Miten tämä bisnes sitten kehittyy?
- Asiat henkilöityvät enemmän kuin uskotkaan! Varsinkin mikroyritysten kohdalla.
- Jos muutosponnisteluita ei suhteuteta resursseihin, kokonaisvaikutus menee helposti negatiivisen puolelle.
- Brändin arvo näkyy ensin liikevaihdossa, myöhemmin tuloksessa.
- Dokumentaatio on olennainen osa myyntikuntoon laittamista.
- Osakeyhtiöiden omistajanvaihdoksissa on tärkeää miettiä myydäänkö/ostetaanko osakekanta vai liiketoiminta. Sillä on merkittävää vaikutusta mm. poistoihin.