• Suomi
  • English

Oulun Eteläisen ydinryhmä

Päiväys ja aika
29.08.2017 klo 18:00 - 20:00

Tapahtumapaikka
Nivalan Teknologiakeskus Nitek


Teema: ”Brexit-Fixit-Exit – pidä yritys myyntikunnossa + perehdy arvonmääritykseen alkeisiin”

Paikka: Nivalan teknologiakeskus Nitek, Pieni sali, 1.krs saunakabinetti, Pajatie 5, 85500 Nivala

Isäntäyritys: Iver Oy

 

Tapaamisen isäntä, Iver Oy:n (ent. Vuolux Oy) toimitusjohtaja Juha Koski (https://www2.microentre.fi/iver-oy/) kertoo omista exit-kokemuksistaan. Juha myi yrityksensä tuote- ja immateriaalioikeudet toiselle yritykselle 04/2017. Itse myyntiprosessi kesti n. puoli vuotta ja yrityksen kehittäminen siihen pisteeseen yli seitsemän vuotta. Kehittämiskohteita olivat esim. mallisto, hinnoittelu, markkinointi, myynti, tuotekehitys etc. Juha käy lyhyesti läpi exit-prosessin keskeiset vaiheet ja tehdyt virheet sekä antaa exit-vinkkejä.

 

Paikalle tulee asiantuntijaksi myös Juha Puutio MCon Partners Oy:stä (http://www.mconpartners.com/). Juha avaa yrityksen arvonmäärityksen problematiikkaa sekä kertoo esimerkkejä ja omia kokemuksiaan exit-vaiheeseen liittyvistä yritysjärjestelyistä. Juhalla on yli 25 vuoden kokemus yrityksille tehdyistä juridiikkaan ja kehittämiseen liittyvistä toimeksiannoista.

 

Keskustelun näkökulmia:

  • Brexit – kun alussa ovat suo, kuokka ja Jussi housut kintuissa
  • Fixit – Jussin housut ovat jo ylhäällä ja kuokkakin kädessä
  • Exit – On aika ojentaa hyvin palvellut kuokka eteenpäin
  • Onnistunut exit pohjautuu hyvään brexittiin ja fixittiin
  • Yritys on hyvä pitää aina ”myyntikunnossa”
  • Tappiollisessakin yrityksessä on kannattavia osia – ”Siivoa” yritys myyntikuntoon hyvissä ajoin
  • Mitä oikeastaan myyt: tuoteoikeudet, asiakkuudet, koneet, kaluston, kiinteistön, brändin…
  • Keuhkotautinen isoisä kaatoi pokasahalla puut tontilta – Mikä on tunnearvon käypä kilohinta?
  • Eihän tässä minun firmassa ole edes mitään myytävää?
  • Kumpi tärkeämpää: maksimaalinen myyntihinta vai kunpa joku jatkaisi tätä?
  • Yrityksen arvonmääritys perustuu ajantasaisiin lähtötietoihin
  • Hinta = 5 x käyttökate?
  • Myyjä ja ostaja saavat sovittua hinnasta mutta rahoittaja ei usko – miten varautua / mikä neuvoksi?
  • Hulluhan se on joka ei puolta tarjoa…

 

Illan kolahduksia:

  • Mieti miten erotut muista? Brändi menee helposti pilalle jos yrittää olla edullisin.
  • Muutos vie aikaa. Kiinnitä erityistä huomiota aikataulujen realistisuuteen varsinkin niissä osioissa, joissa olet riippuvainen muiden tekemisistä.
  • Epäterveissäkin toiminnoissa voi olla bisnesmahdollisuuksia. Jos havaitset kehittämismahdollisuuksia ja hinta on edullinen niin osta pois.
  • Muista myös pidemmän tähtäimen suunnittelu. Mitä sitten kun en enää itse ole yrittäjä? Miten tämä bisnes sitten kehittyy?
  • Asiat henkilöityvät enemmän kuin uskotkaan! Varsinkin mikroyritysten kohdalla.
  • Jos muutosponnisteluita ei suhteuteta resursseihin, kokonaisvaikutus menee helposti negatiivisen puolelle.
  • Brändin arvo näkyy ensin liikevaihdossa, myöhemmin tuloksessa.
  • Dokumentaatio on olennainen osa myyntikuntoon laittamista.
  • Osakeyhtiöiden omistajanvaihdoksissa on tärkeää miettiä myydäänkö/ostetaanko osakekanta vai liiketoiminta. Sillä on merkittävää vaikutusta mm. poistoihin.