• Suomi
  • English

Seuraajan sitouttaminen perheyritykseen – tapaustutkimuksia Suomessa ja Thaimaassa

29.9.2021

Tänä kesänä julkaistiin perheyritysten jatkajien sitouttamista koskeva kappaleemme Routledgen kokoomateoksessa ”The Routledge Companion to Asian Family Business – Governance, Succession, and Challenges in the Age of Digital Disruption” (Yan, H-D & Yu, F-L 2021). Oli hienoa avata vihdoin kovakantinen paperiversio tästä kirjasta.

Perheyritysten jatkuvuus varmistetaan seuraajan valinnan kautta. Seuraavan valinta on yksi näiden yritysten selviytymisen ja kestävän kasvun kannalta tärkeimmistä tapahtumista. Seuraajan valinta on suunnitelmallinen prosessi, johon valmistautuminen kestää usein n. 10–15 vuotta. Seuraajan valintaan liittyy vuorovaikutteisia sosiaalisia prosesseja, joiden kautta seuraavan sukupolven perheenjäseniä pyritään sitouttamaan perheyrityksen liiketoimintaan.

Kiinnostuksemme seuraajan sitouttamisprosessiin heräsi kirjoittajatiimin aiemmista havainnoista: Seuraajan sitouttamista ei ole aiemmin juurikaan tutkittu, emmekä tienneet paljoakaan siitä, miten vanhemmat ja vanhemmat sukupolvet - perheyritysten johtajat - ottavat nuoremmat sukupolvet mukaan perheyritykseen.

Tutkimme tapaustutkimusten avulla seuraajaehdokkaiden sitouttamista perheyrityksiin viidessä Thaimaalaisessa ja kolmessa Suomalaisessa yrityksessä.

Huolimatta suurista liiketoimintaympäristöön ja kulttuuriin liittyvistä eroista, seuraavan sukupolven sitouttamisessa perheyrityksiin on paljon yhtäläisyyksiä Thaimaan ja Suomen välillä. Selkeitä eroja kuitenkin havaittiin, mikä osoittaa, että kulttuurillisella toimintaympäristöllä on merkitystä. Sitoutuminen perheyritykseen ei tapahdu irrallaan kulttuurisesta tai yhteiskunnallisesta kontekstista. Suomessa yhteiskunnalla on keskeinen rooli kansalaisten koulutuksessa ja sosiaaliturvassa. Thaimaassa puolestaan perheyrityksillä ja perheillä on merkittävä rooli tällaisten palvelujen rahoittamisessa, mikä vaikuttaa seuraajan sitouttamiseen esim. seuraajan valitessa koulutusalaa.

Thaimaassa perheyritys on kollektiivi, joka tarjoaa tuloja ja hyvinvointia kaikille perheenjäsenille; Suomessa perheyritys on yksilöllisempi, ilman vahvaa kollektiivista vastuuta kaikille perheenjäsenille. Seuraajaehdokkaat tuntevat vastuuta Suomessa itse yrityksen jatkuvuuden varmistamisesta.

Kirjoittajatiimiin osallistuivat allekirjoittanut, tutkimusjohtaja Anna-Mari Simunaniemi ja projektitutkija Heli Kurikkala Oulun yliopistosta, professori Jarna Heinonen Turun yliopistosta sekä professori Kongkiti Phusavat ja apulaisprofessori Ramidayu Yousuk Kasetsartin yliopistosta Bangkokista. Ilman kokenutta ja kansainvälistä tiimiä tämän kappaleen kirjoittaminen tuskin olisi toteutunut. Kiitokset kanssakirjoittajille !

 

Mikäli tämä blogi innosti tutustumaan aiheeseen enemmän lisätietoja löydät seuraavasta linkistä:

https://www.routledge.com/The-Routledge-Companion-to-Asian-Family-Business-Governance-Succession/Yan-Yu/p/book/9780367359508

 

Matti Muhos, TkT (tuotantotalous), johtaja ja professori, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti

Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön Oulun ylipistolle osoittamasta mikroyrittäjyyden tutkimuksen ja koulutuksen valtakunnallisesta tehtävästä.

 

Lähteet:

Yan, H. D., & Yu, F. L. T. (Toim.). (2021). The Routledge Companion to Asian Family Business: Governance, Succession, and Challenges in the Age of Digital Disruption. Routledge.

 

Comments are closed.